Φιλάνθρωπος, «σταυροφόρος» στον αγώνα κατά του Aids αλλά και ακτιβίστρια κατά των πολέμων
Λος Αντζελες
Η δις βραβευμένη με Οσκαρ Eλίζαμπεθ Τέιλορ (το 1960 για το «Ζήσαμε στην αμαρτία» όπου υποδύθηκε το κολ γκερλ και το 1967 για το «Ποιός φοβάται την Βιρτζίναι Γουλφ;» όπου δίπλα στον Μπάρτον έπαιξε την αλκοολική σύζυγο), είχε αποσυρθεί εδώ και χρόνια από τον κινηματογράφο. Επισήμως ανακοίνωσε την απόσυρσή της το 2003 αν και η τελευταία κινηματογραφική εμφάνισή της στους «Φλίνστοουνς» χρονολογείται το 1994. Από τότε, εμφανιζόταν σε ειδικά τηλεοπτικά αφιερώματα που ως επί το πλείστον αφορούσαν την ίδια και την βιογραφία της.
Οι προτεραιότητές της Τέιλορ κατά την διάρκεια της τελευταίας 25ετίας, είχαν περισσότερο φιλανθρωπικό χαρακτήρα. Από το 1985, την χρονιά που ο στενός φίλος και συνάδελφός της Ροκ Χάντσον (συμπρωταγωνιστές στον «Γίγαντα» μαζί με τον Τζέιμς Ντιν) έγινε η πρώτη διασημότητα που πέθανε από Aids, η Τέιλορ πρωτοστάτησε στην «σταυροφορία» για την καταπολέμηση της μάστιγας του 20ού αιώνα. Οι δραστηριότητες της φιλανθρωπικής εταιρίας που ίδρυσε, Cinema Against Aids (Κινηματογράφος εναντίον Aids) συνεχίζονταν με αμείωτους ρυθμούς. Ηταν όμως και φανατική πολιτική ακτιβίστρια. Το 1999 δεν παρευρέθη στην 75η τελετή απονομή των Οσκαρ διαμαρτυρόμενη για τον πόλεμο στο Ιράκ.
Η Ελίζαμπεθ Ρόουζμουντ Τέιλορ γεννήθηκε από αμερικανούς γονείς στο Λονδίνο στις 7 Φεβρουαρίου του 1932. Εζησε στο Λονδίνο μέχρι τα επτά της όταν οι γονείς της (που ήταν γκαλερίστες) αποφάσισαν να εγκαταλείψουν την Ευρώπη όταν τα σημάδια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου άρχισαν να φαίνονται ξεκάθαρα στον ορίζοντα. Μετακόμισαν στο Λος Αντζελες ,την καρδιά της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας και αυτό έπαιξε ρόλο στην μετέπειτα πορεία της Τέιλορ. Κάποιος παρατήρησε την πηγαία ομορφιά της και έτσι η Τέιλορ έκανε ένα δοκιμαστικό και σύντομα υπέγραψε συμβόλαιο με την Metro Goldwyn Meyer.
Στα χρόνια που θα ακολουθούσαν μέχρι τον θάνατό της, η Τέιλορ επρόκειτο να αποκτήσει την εικόνα ζωντανού θρύλου. Μετά την τεράστια επιτυχία της ταινίας «Lassie come home» βρέθηκε δίπλα σε «θηρία» της υποκριτικής όπως ο Σπένσερ Τρέισι («Ο μπαμπάς της νύφης») και ο Ορσον Γουέλς («Τζέιν Εϊρ»). Στις πενήντα πέντε ταινίες της έπλασε αξέχαστες ηρωίδες, από την γυναίκα που οδηγεί τον Μοντγκόμερι Κλίφτ στον φόνο στο «Μια θέση στον ήλιο», μέχρι την λαμπρή «Κλεοπάτρα», την ταινία μέσω της οποίας γνωρίσθηκε με τον Ρίτσαρντ Μπάρτον, με τον οποίο επρόκειτο να ζήσει τον πιο θυελλώδη έρωτα της ζωής της. Παντρεύτηκαν το 1964, χώρισαν το 1974, ξαναπαντρεύηκαν το 1975 και χώρισαν μια και καλή το 1976! Ας σημειωθεί ότι για την «Κλεοπάτρα» η αμοιβή της Τέιλορ ήταν ένα εκατομμύρια δολάρια, κάτι που δεν είχε ξανασυμβεί ποτέ σε γυναίκα ηθοποιό.
Η ιδιωτική ζωή της θυμίζει σαπουνόπερα και η συλλογή συζύγων της φτάνει τους οκτώ. Ο πρώτος γάμος της ήταν με τον ιδιοκτήτη ξενοδοχείων Κόνραντ Χίλτον ,ενώ παντρεύτηκε επίσης τον ηθοποιό και παραγωγό Μάικλ Γουάιλντνγκ (πατέρα των παιδιών της, Κρίστοφερ και Μάικλ Τζούνιορ) ,τον τραγουδιστή Εντι Φίσερ και τον ηθοποιό Μάικλ Τοντ με τον οποίο έκανε την Λίζα Τοντ Μπάρτον.
Οι μάχες που έδωσε για να καταπολεμήσει την εξάρτησή της στον αλκοολισμό και τα ναρκωτικά, έχουν επίσης μείνει παροιμιώδεις. «Τα'χω δει όλα μωρό μου», είπε κάποτε σε έναν συνεντευξιαστή της. «Είμαι η "Μάνα Κουράγιο".» Μόνο που τον τελευταίο καιρό το κουράγιο το χρειαζόταν η ίδια.
Τα δυσάρεστα κρούσματα που παρουσιάζονταν τα τελευταία χρόνια στην ταλαιπωρημένη υγεία της Ελίζαμπεθ Τέιλορ ήταν αλλεπάλληλα. Είχε υποβληθεί σε εγχείρηση για την αφαίρεση όγκου από τον εγκέφαλο, είχε αναγκαστεί να νοσηλευτεί εξαιτίας σοβαρού τραυματισμού στην πλάτη και θεωρείται ένα από τα πιο γενναία παραδείγματα διασημοτήτων που είχαν δώσει μάχη κατά του καρκίνου.
No comments:
Post a Comment